Dit project heeft tot doel om echt Passend Onderwijs te bieden aan leerlingen met een ontwikkelingsperspectief (OPP). Want door het onderwijs meer passend te maken, krijgen alle leerlingen betere ontwikkelkansen.
Aanleiding
Het ontwikkelingsperspectief (OPP) is een plan om het onderwijs voor een leerling die extra ondersteuning nodig heeft vorm te geven. Het OPP biedt als middel veel mogelijkheden om planmatig de onderwijsbehoefte van een leerling te analyseren en daar doelgericht in samenwerking met de leerling, ouders/verzorgers en eventueel collega’s geschikte handelswijzen bij in te zetten, te monitoren en evalueren.
Toch wordt het OPP niet altijd zo gebruikt zoals het is bedoeld. Ook ervaren vele onderwijsprofessionals het OPP als een administratieve last of mist men soms expertise om de doelen uit het OPP te vertalen naar effectief en doelgericht handelen in de groep.
Handreiking en train-de-trainer scholing
Daarom heeft het Steunpunt Passend Onderwijs het initiatief genomen om in samenwerking met het ministerie van OCW, de PO- en VO-raad, de Sectorraad GO, Ouders & Onderwijs, Balans en de Inspectie van het Onderwijs een nieuwe handreiking over het OPP te laten ontwikkelen.
Daarnaast is er een gratis train-de-trainer-scholing OPP voor het gehele land ontwikkeld. Deze scholing duurt twee jaar (oktober 2024 – juni 2026) en is bedoeld voor leerkrachten, ib’ers, kwaliteitsmedewerkers, zorgcoördinatoren, gedragswetenschappers uit het PO/ VO/ GO, maar ook voor medewerkers van samenwerkingsverbanden.
De vertegenwoordigers van ouders en leerlingen volgen een eigen scholingstraject.
Naast fysieke trainingsbijeenkomsten en online praktijkbijeenkomsten geef je zelf in je regio een training óf werk je actief met het geleerde.
De totale studie-inzet bedraagt ongeveer 60 uur, dus 30 uur per schooljaar.