Ga naar de inhoud

Masterclasses

Vanaf najaar van 2024 bieden we acht unieke masterclasses aan over actuele en relevante thema’s binnen het OPP-project. Deze sessies zijn ontwikkeld voor iedereen die zijn of haar expertise wil uitbreiden en geïnspireerd wil worden door best practices op het gebied van onderwijs en inclusie. De masterclasses zijn gratis toegankelijk; je hoeft je niet vooraf op te geven.

Wil je op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang automatisch de laatste updates en de link om deel te nemen. De opnames worden na afloop ook op onze website geplaatst, zodat je op elk moment kunt terugkijken en de waardevolle inzichten kunt toepassen wanneer het jou uitkomt.

Aanleiding
Trainer geeft masterclass aan mensen in een zaal

Aanleiding

  • Uit de 0-meting komt naar voren dat er behoefte is aan professionalisering;
  • Tijdens de train-de-trainer bijeenkomsten komen veelvuldig vragen binnen over onderwerpen die het OPP raken.

Inhoud

Uiteenlopende onderwerpen die achtergrond informatie of concrete handvatten geven voor het functioneel maken van OPP’s.

Meer informatieMeld je aan voor onze nieuwsbrief

Doelen:

  • Inspiratie
  • Verdieping
  • Achtergrond informatie

Voor wie?

  • Alle Onderwijsprofessionals.

Onderwerpen

  • OPP en HGW
  • OPP en EHBI (Eerste Hulp Bij Instructie)
  • OPP en CLB (Consultatieve Leerlingbegeleiding)
  • OPP en het Landelijk Doelgroepenmodel
  • OPP en TLV (Samenwerkingsverbanden)
  • OPP en Inspectie
  • Mooie Voorbeelden OPP (gebruik)
  • OPP: Terug naar De Bedoeling van het OPP
  •  OPP en Leerlingvolgsystemen (verwacht 2025-2026)

Masterclasses

Meer informatie

Opname Masterclass "OPP en HGW" met Noëlle Pameijer beschikbaar

Voor iedereen die de eerste masterclass over “OPP en HGW” met Noëlle Pameijer heeft gemist of de sessie nog eens wil terugkijken, is de opname nu beschikbaar. In deze masterclass bespreekt Noëlle Pameijer hoe het Ontwikkelingsperspectief (OPP) en Handelingsgericht Werken (HGW) elkaar kunnen versterken, met de zeven uitgangspunten van HGW als leidraad.

Opname Masterclass "OPP en Ouders"

De ouderverenigingen Balans en Ouder & Onderwijs hebben een Masterclass ‘OPP en Ouders’ georganiseerd voor hun leden. De masterclass is voor iedereen terug te bekijken via de video hiernaast.

Sprekers

Het project wordt geleid door Marieke van Roy en Ate de Boer van Effectief Onderwijs. Daarnaast zijn de auteurs van de handreiking OPP, Willeke Doornbos en Noëlle Pameijer, samen met Bert Wienen van het Instituut Inclusief Onderwijs nauw betrokken bij de vormgeving het project.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik mij opgeven voor de Train-de-trainer scholing?

Onze trainingen zijn oktober 2024 van start gegaan, inschrijving is dus helaas niet meer mogelijk. Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe trainingen of mee doen aan een masterclass? Houdt dan onze site in de gaten en meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Voor wie is de Train-de-trainer scholing bedoeld?

De Train-de-Trainer scholing is bedoeld voor professionals die de ambitie hebben om samen met collega’s uit het onderwijs, samenwerkingsverbanden, ouders en leerlingen het ontwikkelingsperspectief (weer) tot een functioneel en waardevol document te ontwikkelen en het onderwijs écht Passend te maken voor leerlingen met een OPP. Het is vervolgens de bedoeling dat je het geleerde in je eigen regio gaat intrainen of ermee gaat werken.

Kortom de Train-de-trainer scholing is zeer geschikt voor:

  • Leerkrachten uit het VO/ PO/ GO
  • Intern begeleiders/ kwaliteitsmedewerkers/ zorg coördinatoren uit het VO/ PO/ GO
  • Medewerkers van samenwerkingsverbanden
  • Vertegenwoordigers van ouders en leerlingen

Ben je benieuwd of de Train-de-Trainer scholing bij jou past? Doe de OPP-test via deze link.

Doe de OPP-test!

Wat houdt de Train-de-Trainer scholing in?

Het Train-de-Trainer traject is een tweejarige scholing die jou de kennis, vaardigheden en tools geeft om effectieve trainingen te verzorgen binnen jouw regio. Het doel is om de kwaliteit van Ontwikkelingsperspectieven (OPP’s) te verbeteren en samen beter Passend Onderwijs te bieden aan alle leerlingen.

Wat wordt van mij verwacht als Train-de-trainer?

Als deelnemer van de train-de-trainer scholing wordt van je verwacht dat je (naast het volgen van de train-de-trainer scholing ) zelf trainingen geeft in je eigen werkomgeving of werkt volgens de principes van de training.

Binnen het gehele OPP-project stimuleren we alle betrokkenen tot het doorlopen van feedbackloops, waarbij iedereen van en met elkaar leert. En dat er samen wordt gewerkt aan het verbeteren van de kwaliteit en functionaliteit van OPP’s en daarmee het onderwijs meer passend wordt gemaakt.

Lees meer over de Train-de-Trainer

Hoeveel tijd ben ik kwijt voor het Train-de-Trainer scholing?

De Train-de-trainer scholing duurt twee jaar. Per schooljaar ben je aanwezig bij twee fysieke bijeenkomsten (van elk 4 uur) en twee keer een online praktijkbijeenkomst (van elk twee uur) in jouw regio. Tussen de fysieke bijeenkomst en de online praktijkbijeenkomst geef je zelf in je regio een training of werk je actief met het geleerde. Daarnaast kun je (vrijblijvend) een aantal online masterclasses volgen, deze zijn exclusief voor de deelnemers van de training. De totale studie-inzet bedraagt ongeveer 60 uur, dus 30 uur per schooljaar.

Lees meer over de Train-de-Trainer

Voor welke regio kan ik mij opgeven?

De Train de Trainer scholing wordt aangeboden in 11 regio’s, te weten:

  1. Amsterdam
  2. Den Bosch
  3. Den Haag
  4. Deventer
  5. Eindhoven
  6. Hoogkerk
  7. Hoorn
  8. Roosendaal
  9. Rotterdam
  10. Utrecht
  11. Zwolle
Lees meer over de Train-de-Trainer

Wie zijn betrokken bij het project?

Het project wordt geleid door Marieke van Roy en Ate de Boer van Effectief Onderwijs. Daarnaast zijn de auteurs van de handreiking OPP, Willeke Doornbos en Noëlle Pameijer, samen met Bert Wienen van het Instituut Inclusief Onderwijs nauw betrokken bij de vormgeving het project.

De Train-de-trainer scholing worden (be)geleid door:

  • Ate de Boer
  • Marieke van Roy
  • Karin van Laer
  • Manon Franzen
  • Annemarie Muis
  • Eva Helmholt
  • Wilfred Hofstetter   
  • Nynke Jongsma

Wat is het doel van het traject?

Dit project heeft tot doel om echt Passend Onderwijs te bieden aan leerlingen met een ontwikkelingsperspectief (OPP). Want door het onderwijs meer passend te maken, krijgen alle leerlingen betere ontwikkelkansen.

Om dit te bereiken moet het OPP een praktisch, doelgericht, analytisch en efficiënt middel zijn waar leraren, leerling en ouders zich samen betrokken bij en mede-drager van voelen.